Cum sa Transformi un Blog intr-o Afacere si sa Castigi Bani din El
PENTRU CĂ AM PRIMIT FOARTE MULTE MESAJE cu întrebări legat de modul în care se pot câstiga bani din blog, am decis să scriu despre experienta mea.
Am început blogul din pasiune, dintr-o joacă.
Subiectul este imens si nu mi-am propus să îl tratez complet. Mi-am propus doar să ofer un traseu de la „a face ceva online pentru că este foarte mult potential acolo, dar nu am habar cu ce să încep” la „pot începe cu asta, apoi asta, apoi asta, totul are sens!”. Un fel de hartă.
Cum transformi un blog într-o afacere
Cred că nu e nevoie să ai un plan perfect ca să faci dintr-un blog o afacere. Dar e nevoie să ai o schită cu ceva care merge, pe care să te poti baza când pornesti de la zero. Ceva care să stii că functionează.
Premize
Înainte de a începe pornesc de la câteva premize. Îti recomand să citesti mai departe doar dacă:
Vrei să construiesti ceva pe termen lung, nu să păcălesti 2-3 oameni să cumpere de la tine si apoi să dispari.
Esti dispus să lucrezi la asta si nu astepti să o realizezi prin tehnici magice, limbaj hipnotic, cuvinte superdeclansatori emotionali care vor vinde orice porcărie sau folosind diverse alte smecherii.
Esti dispus să înveti să creezi continut (articole, produse) bune. Nu neapărat perfecte, dar să ajungi să fie cel putin bune.
O iei de la început si esti pe cont propriu. Asa cum am fost si eu.
Avantajele unui blog drept sursă de bani
Principalul avantaj al unei afaceri create în jurul unui blog este faptul că poate fi gestionată online aproape 100%. Chiar si în cazul în care vinzi produse fizice (o carte, de exemplu) poti controla expedierea acesteia de oriunde angajând pe cineva care să facă expedierile propriu-zise, fără ca tu să trebuiască să stai acolo mereu.
Dacă faci totul în jurul a ceva ce te pasionează este mai probabil să o faci din plăcere. Mai e nevoie doar să găsesti acele aspecte ale pasiunii despre care să scrii, aspecte care pot deveni o sursă financiară pentru tine (sunt monetizabile).
Gama de produse online pe care le poti crea este imensă. Iar posibilitătile devin infinite: ebook-uri, cursuri online, site-uri membership, webinarii etc. Odată creat un produs, acesta poate fi promovat în continuare cu costuri minime, dacă ai un blog apreciat si o audientă semnificativă în jurul acestuia. Iar costurile de creare a unui produs disponibil doar online sunt relativ mici.
Dificultatea majoră constă în dezvoltarea audientei în jurul blogului. si aici se sufocă majoritatea celor care încep un blog. Nu pentru că nu vând, ci pentru că nu îi citeste nimeni, cu exceptia prietenilor si a rudelor. Astfel probabil nu vor ajunge nicicând să vândă ceva.
Ce te pasionează?
În ultimii ani internetul s-a umplut de sfaturi care recomandă să-ti urmezi vocatia. Mie unul termenul de vocatie mi se pare ambiguu si demonetizat ca urmare a folosirii sale excesive. Asa că îmi place mai mult cum sună cel de „pasiune”.
Pe româneste i-as spune „în viată să faci ceva ce-ti place, măi băiete”, cum auzeam bătrânii în copilărie spunând la tară. Pe atunci nu îi întelegeam.
Problema cu a face ceea ce te pasionează (si îti place) este că asta de multe ori nu ajunge să-si plătească facturile.
Ai cunoscut profesori pasionati care sunt săraci lipiti pământului? Le place ceea ce fac, au o meserie nobilă, pot fi foarte buni în asta. Dar nu e mereu destul… dacă te interesează aspectul financiar.
Hai să vedem cum poti să descoperi ce te pasionează, presupunând că nu o stii deja.
De ce? Pentru că prin căutarea acestor pasiuni devii asemeni copacului care are rădăcini adânc înfipte, rădăcini care îi oferă o stabilitate de nezdruncinat.
Ai mai multe posibile abordări acum. Ia-le ca idei si vezi care ti se potriveste mai mult:
Găseste-ti pasiunea prin întrebări
Ia un creion si o foaie de hârtie pentru a răspunde la întrebări cum ar fi următoarele:
a) Ce obiective ai?
b) Ce ti-ar place să faci chiar dacă nu ai fi plătit?
c) Ce activităti te fac să nu simti că a trecut timpul si le-ai putea face ore în sir fără să te simti obosit?
d) Ce îti plăcea să faci în copilărie?
e) Care sunt lucrurile despre care îti place să vorbesti, să scrii sau să-i înveti pe altii? Ia în considerare si rolurile personale.
f) Dacă ar fi să faci doar un singur lucru restul vietii, care ar fi acel lucru?
g) Ce valori personale te reprezintă?
Buuun. Acum notează pe hârtie tot ce îti trece prin cap. Din moment ce citesti acest articol e destul de probabil că intuiai care sunt pasiunile tale.
Curătă lista de idei
Odată ce ai adunat o listă cu posibile idei, e momentul să o cureti. În primul rând elimină din listă ideile ciudate sau care nu te atrag suficient. Cel mai simplu este să faci asta comparând ideile una cu alta.
În final alege până în 5 idei care si se par interesante – domenii din care ti-ar place să construiesti o afacere dintr-un blog.
Si totodată să fie domenii care despre care ti-ar place înveti mai multe! Poate nu esti expert în ele, dar cu sigurantă posi învăta si deveni foarte bun.
Tine cont totodată că aceste idei trebuie să fie realizabile. Îti amintesti de copacul cu rădăcini adânci de mai devreme?
Pasiunea pe care vrei să o urmezi trebuie să fie posibil de realizat, asa că dacă te-ai gândit să iei mostre de pe alte planete si să vinzi roci din alte galaxii poate nu e momentul să o faci.
Cel putin nu astăzi…
Înainte de a alege una dintre ele va trebui să vedem care are potential financiar? Care domeniu are potential de a câstiga bani din el?
Citeste mai departe pentru a afla cum.
Probleme de rezolvat
Ce probleme poti rezolva? si cine ar avea nevoie de solutiile tale?
Ok, acum ai o listă cu câteva idei. Doar că asta nu e suficient, trebuie să te asiguri că domeniul final pe care îl vei alege, acea „pasiune pe care vrei să o urmezi” te poate ajuta să câstigi bani într-un mod care să îti întretină stilul tău de viată si să nu te tină legat de un loc fizic.
Pentru asta e nevoie ca abordând un domeniu ce te pasionează să poti rezolva probleme deja existente ale oamenilor. Probleme pentru care e nevoie de solutii.
O abordare simplificată pe care o poti lua acum este să iei fiecare dintre cele 5 domenii / idei de mai înainte si gândeste-te la nevoile, problemele si îngrijorările oamenilor preocupati de acel subiect.
Ce ar putea avea altcineva nevoie si tu le-ai putea oferi sub forma unor produse informationale? Nu te lăsa distras de gândul că nu esti un expert în domeniu.
Verifică ce cărti se vând pe subiect, ce produse există pentru a rezolva problemele oamenilor interesati de acel domeniu, ce workshop-uri si seminarii se tin pe subiect.
O idee este să folosesti topurile de bestsellers create de majoritatea librăriilor online (Elefant.ro, Libris.ro, Curtea Veche, Litera.ro). Vezi ce subiecte se vând bine si în ce măsură asta corespunde cu ideile tale.
Ia urma banilor… verifică pe ce cheltuie lumea bani pentru a-ti rezolva problemele.
De aici mai departe poti lucra să descoperi problemele pe care le poti aborda.
Există si alte instrumente care le poti folosi, iar mai încolo când vei avea un blog solid si o audientă constantă vei putea folosi instrumente mai exacte. În clipa aceasta vom aborda totul cât mai simplu.
Nu e nevoie să ai conditiile perfecte pentru a începe ceva deosebit. Conditii bune sunt mai mult decât suficiente pentru a începe.
Să reluăm: notează pentru fiecare din cele 5 domenii alese în capitolul precedent probleme pe care oamenii le au si unde tu i-ai putea ajuta prin articole si produse:
OK, dar dacă există deja competitie pe aceste domenii?
Probabil că există, iar asta e bine. Dacă există competitie pe un domeniu este evident că există si bani acolo.
Ideea este să nu concurezi direct cu cei deja existenti, întrucât esti la început si nu-ti permiti să începi cu o luptă directă. Asta ti-ar consuma resurse financiare si nu vrei asta.
Solutia este să te subnitezi. Adică să nu „ataci” domeniul unde este concurentă, ci unul mai mic din el.
Exemplu:
În loc să alegi să abordezi domeniul food (un domeniu extrem de interesant, de altfel), poti pentru început să te specializezi în deserturi.
Pare că în acest fel te îngrădesti, dar în realitate este invers: atunci când încerci să te adresezi tuturor si esti universal ajungi să nu te mai adresezi nimănui. Mai ales dacă esti la început si ai nevoie ca de aer să-ti construiesti credibilitate în fata audientei tale prin articole de calitate.
Iar când te adresezi focusat unui subdomeniu unde poti să ajungi o autoritate (în deserturi în acest caz), poti ulterior să te extinzi pe nisa ta. Deja vei fi cunoscut si apreciat. De la mic la mare.
Acesta este un altul dintre motivele des întâlnite pentru care o parte din oamenii care deschid bloguri esuează înainte chiar de a începe.
Blog
OK, următorul pas este să îti creezi o audientă. Pentru asta unul dintre cele mai bune instrumente disponibile la momentul actual – si la un pret decent - este blogul.
Ce este un blog?
Wikipedia spune că (am scurtat putin textul lor)
„Un blog este o publicatie web (un text scris) care contine articole. Ca regulă, actualizarea blog-urilor constă în adăugiri de texte noi, asemenea unui jurnal, toate contributiile fiind afisate în ordine cronologică inversă (cele mai noi apar imediat, sus, la vedere). Acest gen de publicatii web sunt în principiu accesibile publicului larg.”
Initial apărute ca jurnale online, blogurile au devenit ulterior instrumente extrem de eficiente pentru cineva aflat la început în domeniul online. Simple de folosit, extrem de usor de actualizat ulterior cu articole noi si relativ usor de dezvoltat ca o afacere durabilă.
Cum functionează un blog?
Subiectul este destul de vast si nu mi-am propus să îl tratez aici complet. Pe scurt: după ce ai ales un domeniu pe care vrei să-l abordezi (vezi capitolul cu pasiunea si cel cu problema) îti iei un nume de domeniu, un nume de site. Poti alege un nume de domeniu după numele tău, asa cum am făcut eu sau unul constând într-o denumire.
Numele de domeniu
Numele de domeniu îl poti cumpăra de la o firmă care intermediază asta sau direct de la autoritatea română în asa ceva RoTLD (http://rotld.ro). Din câte îmi amintesc costa app. 160 RON pe 10 ani (trebuie verificat, nu mai stiu sigur).
Hosting blog
După ce ai numele de domeniu va trebui să îl găzduiesti undeva. Adică cineva să îti păstreze pe serverele lor blogul, articolele tale, imaginile pe care le vei pune în articole, etc.
Oricum, înainte de a alege pe cineva cere referinte de la alti bloggeri cu mai multă experientă decât tine. Ca si idee, ai nevoie de hosting (se cheamă shared hosting) cel mai mic plan. Nimic altceva pentru început, oricum o să ai trafic mic. Deocamdată. Pe Webfactor asta costă 8 euro + TVA pe an. Ar fi până în 50 RON pe an dacă nu creste blogul si e nevoie să iei un plan mai mare. Ceea ce îti si doresc…
Acordă însă atentie sporită unde îti găzduiesti site-ul. Nu cred că ti-au dori ca într-o zi firma ta de hosting să plece în vacantă, să se oprească serverele, iar blogul tău să nu mai fie accesibil… Apropo, acesta nu e un banc, s-a întâmplat.
si tot apropo, setează un serviciu care să îti trimită SMS de fiecare dată când blogul tău nu e accesibil. Nu te baza pe promisiunea că “va functiona mereu“.
WordPress
Bun, acum ai nume de domeniu si l-ai găzduit undeva. Ai nevoie să pui o interfată, un software care să te ajute să scrii si publici online articole. Îti recomand pentru asta să instalezi WordPress.
Este gratuit, îl poti găsi online, iar majoritatea companiilor care oferă găzduire de site-uri ti-l si instalează gratuit la cerere (ai si un tutorial aici dacă vrei să o faci singur). Odată WordPress functional pe blogul tău poti să scrii si să-l dezvolti drept instrumentul tău principal cu care să construiesti o afacere în jurul a ceva ce te pasionează.
Ok, Catalin, am un blog functional si ce fac mai departe?
Eh, de-abia acum începe partea cea mai palpitantă si totodată preferata mea. Înainte însă vreau să îti atrag atentia asupra unui alt lucru:
Până acum am discutat foarte multe idei si mai sunt altele noi în continuare. E posibil ca toate astea să si se pară complicate si să devii confuz. Ei bine, dacă e asa esti pe drumul cel bun! si e absolut normal.
Pe măsură ce vei avansa o să vezi că totul are sens si se leagă. O etapă odată pusă la punct sănătos si pe baze solide o va sustine pe următoarea si va deveni mai usoară.
E ca si condusul unei masini: la început pare complicat să apesi pe ambreiaj, să schimbi viteza, să apesi acceleratia, să învârsi volanul, să te uiti în oglinzile retrovizoare, etc. Poate îti amintesti cum a fost prima oară când ai iesit în trafic după ce ai ternminat scoala de soferi. Pentru că mie unul mi s-a părut cumplit. Nici acum nu înteleg cum de nu am lovit acea masină în sensul giratoriu când am schimbat brusc banda (ok, trebuie să si stai pe banda ta)!
La fel este si cu dezvoltarea unui blog. La început sunt multe lucruri de învătat. Pe măsură ce le înveti ele devin tot mai usoare, iar tu tot mai bun. Asa am fost si eu acum câtiva ani când am început primul meu blog…
Buun, sper că te-am linistit si ai ridicat sus capul încrezător/încrezătoare. Este esential ca mai departe să schitezi o strategie functională de crestere a blogului tău. Să urmezii pasii si să te tii de lucru.
Dar hai să introducem câteva idei noi si care sunt importante ca să cresti un blog:
Cum cresti un blog?
În primul rând, acum cu blogul deschis va trebui să … scrii. Evident. Însă mai trebuie să faci ceva exact din clipa asta: să înveti să scrii bine. si o să vorbim amândoi putin despre asta în capitolul următor.
Însă retine că de acum încolo va trebui să scrii suficient de des încât să creezi o audientă în jurul blogului. Nu cred că-si doresti ca în continuare blogul tău să fie citit doar de mama, de tata si de prieteni? Asta nu ar fi o afacere extraordinară.
Ai nevoie de o audientă reală, pentru care ulterior să poti crea si vinde produse de calitate. Deci, un program de scris de care să te tii cu consecventă în următoarele luni.
Ca să promovezi ceea ce scrii o să construiesti o serie de avanposturi ce vor promova blogul tău. Cele mai cunoscute astfel de avanposturi sunt profilele de Social Media, dar mai există si multe altele.
Si retine că de acum încolo obiectivul tău primar este să dezvolti cel mai de pret bun (posesiune) al tău în mediul online: lista cu abonatii prin email la blog.
Astfel vei putea rămâne mereu în contact cu ei, chiar si când nu sunt la tine pe blog. Si îi vei putea încânta cu articole si produse de calitate. Sau îi vei putea irita de 3 ori pe zi cu reclame. Tu alegi.
Le vei oferi informatii utile si de calitate care le rezolvă probleme, în timp ce din asta îti vei dezvolta o afacere portabilă. Câtă vreme te vei strădui să oferi calitate în ceea ce faci, esti pe calea cea bună.
Si nu în ultimul rând vei avea nevoie să îti construiesti relatii cu oamenii care sunt deja cunoscuti pe nisa ta. La început cu cei de un nivel asemenea tie. Este improbabil ca cei foarte avansati să te bage în seamă. Nu până te faci remarcat cu articole utile si valoroase. Si asta necesită timp.
Cu relatiile acestea vei putea creste mult mai repede decât de unul singur. O să revin cu câteva gânduri despre networking pentru bloggeri mai încolo.
Scris
Ok, revenim la blog. Ai blogul, ai început să scrii pe el (sper…).
Acum primul lucru de care trebuie să tii cont în continuare este că pentru a cre?te o audien?ă în jurul blogului e nevoie să scrii periodic. Nici prea des ca să nu-?i obose?ti cititorii (deocamdată oricum nu îi ai a?a că nu prea ai pe cine să obose?ti) sau să nu faci tu fa?ă. Dar nici prea rar ca să-i faci să mai vină pe blogul tău.
Dacă e?ti la început î?i recomand să scrii constant (de 2-3 ori pe săptămână) timp de câteva luni. Astfel vei câ?tiga trac?iune ?i vizibilitate. Plus că ai nevoie de o bază de articole pentru ca atunci când cineva vine pe blogul tău să îl po?i păstra acolo.
Cu 2 articole pe blog nu are de ce să rămână prea mult pe acolo decât dacă este partenerul tău de via?ă ?i o face ca să te încurajeze.
icon-florin-rosoga-no02Iar al doilea lucru important este să înve?i să scrii online. Modul în care oamenii citesc online este complet diferit de cel în care ei citesc, spre exemplu, o carte. Iar una dintre responsabilită?ile noastre ca ?i bloggeri ?i influen?atori este de a scrie astfel încât să-i ajutăm pe oameni să ne citească u?or.
Să facem experien?a cititorilor no?tri cât mai plăcută atunci când se află pe blogul nostru.
Este intuitiv ?i evident.
Crezi? Păi uită-te în jur ?i vei vedea că majoritatea blogurilor au o probemă cu asta ?i nu ?tiu să scrie! Nu fac experin?a cititorilor plăcută, iar apoi nu în?eleg de ce nu revin oamenii să-i citească din nou.
În ce magazin te-ai duce să cumperi pâine? Într-unul plictisitor ?i unde vânzătoarele sunt mereu acrite sau într-unul plăcut cu vânzătoare mereu amabile. Eu l-a? alege cu siguran?ă pe al doilea.
?i nici asta nu e complicat. Ai nevoie doar de strategia corectă ?i îndrumare. Restul e doar o chestiune de practică.
Scrisul trebuie să ofere cititorului instrumente de care el are nevoie ?i pe care le caută intuitiv în orice text scris. Astfel, pe lângă un text plăcut de citit ?i cu impact, î?i dezvol?i vocea ta, stilul tău de a scrie: o „voce” plăcută.
Avanposturi
icon-florin-rosoga-pasul04Blogul va cre?te, dacă scrii constant ?i te străduie?ti să o faci bine. Are însă nevoie de promovare de la bun început. Altfel ai putea avea nevoie de 10 ani ca să cre?ti de la sine până în punctul în care ai o audien?ă destul de mare încât să poată genera venituri.
Sunt două aspecte majore de care să ?ii cont aici:
Să î?i dezvol?i rela?ii cu oameni care sunt conectori sau influen?atori importan?i în ni?a ta. Ulterior ei te pot ajuta la promovarea blogului ?i produselor tale. Cunosc cazuri de bloguri române?ti care s-au promovat ?i au crescut aproape exclusiv a?a.
Să î?i creezi avanposturi, structuri care te ajută la promovarea blogului. Cele mai cunoscute sunt re?elele de social media ?i tot ceea ce ?ine de email marketing (promovarea prin mesaje de email).
Re?elele sociale
Re?elele sociale pot fi extrem de eficiente în promovare ?i crearea notorietă?ii blogului tău. Dacă sunt folosite corect. La fel de bine pot deveni o corvoadă ?i te pot împovăra.
Cele mai eficiente în România sunt Facebook, Linkedin, Twitter, Google Plus (din ra?iuni de SEO), Pinterest. Aici ai nevoie să pui pe hârtie un plan de promovare pe social media pentru a-?i transforma profilele sociale într-o ma?inărie care promovează ideile în care tu crezi ?i con?inutul tău (articole, produse etc).
Să vezi ce tip de con?inut este apreciat mai mult pe acest avanpost (poze, text, link, video), ce anume place mai mult ?i creează engagement (citate, sfaturi, opinii, întrebări etc) ?i la ce intervale de timp este mai eficient să le postez(diminea?a, la prânz, seara, în timpul săptămânii, în weekend).
Iar cel mai bun mod de a afla asta este prin teste. ?i verificarea celorlal?i: ce pare să func?ioneze bine la al?ii? Va trebui oricum să testezi dacă ideile altora sunt potrivite sau nu la tine. Ce func?ionează la altcineva nu este obligatoriu să func?ioneze ?i la tine.
Vezi, testezi, vezi, testezi…
Email
Poate cea mai importantă parte a întregului proces ?i cu siguran?ă una dintre cele care î?i va aduce cele mai frumoase rezultate. Ca să ajungi să folose?ti eficient marketingul prin email ai întâi nevoie de … o listă de abona?i.
Pentru asta e o idee bună să stabile?ti de la bun început o strategie de cre?tere a listei de abona?i, astfel încât să ai mereu abona?i noi.
Altfel spus,
creezi trafic pe blog ?i apoi
îl converte?ti în abona?i la blogul tău
Oferi articole de calitate de-a lungul unei perioade de timp, cre?ti traficul pe blog ?i cre?ti lista de abona?i. Din nou, totul sub premisa că generezi materiale de calitate. În tot acest timp miza principală este să cre?ti numărul de abona?i.
Pentru asta instalezi pe blog formulare de abonare sau casete care apar în prim plan (pop-up sau lightbox). Intră la mine pe blog ca să vezi cum am făcut eu.
Când cineva introduce adresa de email, aceasta este preluată automat într-un sistem care gestionează toate adresele abona?ilor tăi. Pentru asta există servicii ce î?i gestionează baza de abona?i ?i î?i permit ca ulterior să trimi?i pe email noile tale articole. Î?i recomand Aweber ( e contra cost).
Odată ce începe să se contureze o listă, po?i crea bucle de mesaje. De exemplu, în clipa în care s-a abonat po?i trimite un mesaj automat care să îi ureze bun venit, să îi ofere un ebook gratuit ?i să înceapă un dialog. Acordă aten?ie la răspunsurile oamenilor, răspunde-le (în măsura în care ai timp) ?i mul?ume?te-le pentru mesaje. Exact cum ai face în via?a reală.
Networking
Am scris un articol care explică pe larg ce este networking-ul ?i cum să-l folose?ti pentru a-?i cre?te cercul social ?i de influen?ă. Să cuno?ti ?i să legi prietenii cu oameni care te pot ridica.
Î?i recomand să îl cite?ti separat aici, ca să nu repet informa?ia: http://florinrosoga.ro/blog/networking
Scopul principal al acestor măsuri este să legi rela?ii de prietenie cu oameni din domeniul tău ?i să cuno?ti persoane mai evoluate decât tine de la care po?i învă?a. Pentru că să lup?i singur pentru a reu?i poate fi destul de … singur.
Comunitate
icon-florin-rosoga-pasul05
Ok, pe măsură ce blogul tău cre?te ?i atragi o comunitate tot mai numeroasă, este momentul să cuno?ti cât mai bine pe cei care te citesc.
De ce?
În primul rând pentru a-i putea ajuta mai bine scriind articole ?i creînd produse care se adresează problemelor lor reale. ?i care le rezolvă.
Ai nevoie de o bună cunoa?tere a audien?ei tale atât ca să po?i crea materiale de calitate, cât ?i ca să pui la punct o strategie de marketing ?i branding.
Cel mai simplu mod de a afla cine te cite?te este… să întrebi. O po?i face într-un email (la acest moment ar trebui să ai deja un număr suficient de abona?i la blog) ?i cerându-le părerea. Dacă până acum ai creat articole de calitate lumea va aprecia efortul tău ?i î?i va răspunde.
Î?i po?i cunoa?te audien?a, de asemenea, printr-un chestionar. Eu am a?a ceva ata?at la blog ?i întreb pe fiecare abonat ce anume îl interesează legat de dezvoltarea sa personală.
Astfel îmi pot alege subiectele despre care să scriu ?i pot să îl ajut exact pe ceea ce-l doare. Nu are nici un sens să scrii doar despre lucruri care te preocupă pe tine ?i pe nimeni altcineva decât dacă vrei să fii singurul tău cititor. A?adar devino cât mai specific legat de problemele oamenilor cărora te adresezi.
Un alt mod bun de a-?i cunoa?te audien?a este prin discu?ii cu ei, răspunzându-le la comentariile de la articole, citind ?i învă?ând din observa?iile pe care le vor scrie ei la articolele tale sau pe Facebook. Cu ocazia asta vei învă?a ?i tu enorm ?i te vei dezvolta.
Cum spuneam în alte articole: aju?i pe altcineva să evolueze, evoluezi ?i tu.
Produse ?i Bani
icon-florin-rosoga-pasul06Asta e partea pe care probabil fiecare blogger o a?teaptă de la bun început. Scopul acestui capoitol este să vinzi. Nu să încerci marea cu sarea, nu să iei în considerare etc. Observă totu?i că e ultimul capitol, nu primul.
Ai început prin a crea valoare înainte de a cere bani. Doar după ce ai oferit ceva util ?i care realmente ajută pe oameni, începi să promovezi produse ?i să vinzi. Nu înainte.
Dacă ai urmat sfaturile de până acum ar trebui să ajungi la un blog solid, cu o audien?ă suficient de mare ?i care cre?te mereu. Oferi articole de calitate ?i lucrezi mereu să oferi materiale de calitate tot mai bună. Atâta vreme cât faci asta este absolut normal să ?i vinzi ceva.
O altă gre?eală destul de frecventă în mediul online este aceea de a-?i deschide un blog ?i a vinde din secunda doua, fără vreo comunitate în jurul blogului tău.
Ai produs, dar nu te cite?te nimeni. Rezultatul? Nu-?i cumpără nimeni produsul. Urmarea firească? Devii excesiv de agresiv în promovarea produsului tău ?i bruma de comunitate care începea să se închege pleacă.
Există câteva situa?ii excep?ie când e posibil să vinzi de la început. Nu te baza pe ele, î?i recomand să începi prin cre?terea blogului (vezi capitolele precedente).
Din ce po?i câ?tiga bani? Sunt mai multe posibilită?i, o să ne oprim asupra produselor – ale altora, respectiv ale tale.
Marketing afiliat
Po?i începe, de altfel î?i ?i recomand, cu produsele altora. Marketing afiliat. Când recomanzi produse ale altcuiva prime?ti un comision din vânzările realizate. Spre exemplu când recomanzi o carte de pe elefant.ro sau o altă librărie.
Asta nu cre?te pre?ul căr?ii în nici un fel, dar tu vei primi un comision în cazul în care cititorul este interesat de ea ?i o cumpără (sau cumpără alte produse de la acel magazin online într-o anumită perioadă de timp).
Aten?ie: nu recomanda în articole prostii în ideea că poate le cumpără cineva. Efectul va fi invers celui scontat. Iar produsele recomandate ar trebui să fie compatibile cu subiectul blogului tău. De exemplu pe un blog pentru vegetarieni ar fi cam deplasat să promovezi noua linie de mezeluri afumate a măcelăriei de la col?. Cred că în?elegi singur de ce.
În România există 2 platforme care oferă mai multe produse ?i unde magazine online se promovează: 2parale, respectiv Profitshare. Mergi la oricare dintre ele pe site, î?i faci cont (e gratis), te înscrii în campaniile unui magazin online, iar apoi po?i folosi linkuri de afiliere (linkul prin care recomanzi acel produs, link care este unic ?i doar tu îl ai).
Mai există ?i posibilitatea de a folosi serviciul Google Adsense. Eu unul nu sunt mare fan Adsense, prefer platformele de afiliere dacă am de ales.
Produsele tale
A doua posibilitate, ?i cea pe care ?i-o recomand cel mai mult, este să creezi propriile tale produse. Printre posibilită?i se numără:
Ebook-uri (căr?i în format electronic)
Căr?i ?i alte produse tipărite
Servicii pe care le oferi ?i pe care le prestezi online
Workshop-uri, seminarii (pe care le vei ?ine fizic)
Webinarii (workshop, seminar pe care îl vei sus?ine online)
Etc
E foarte important să în?elegi de la început că aici intri în secven?a de vânzare. Nu este nimic în neregulă cu asta, este normal. Ai oferit materiale de calitate în trecut, acum e normal să ai beneficii din asta. Mă gândesc că nu aveai de gând să ?ii la infinit un blog pe care să-l supor?i tu financiar, fără a avea vreodată un beneficiu.
Gânde?te-te la vânzare ca la un schimb de valoare. Oferi ceva contra unei sume de bani. Cât timp ceea ce oferi tu valorează peste suma de bani pe care o ceri, totul este în regulă.
De acum vei începe să-?i promovezi produsul(ele). De la sine nu se va vinde. Chiar dacă ai o audien?ă serioasă ?i un produs valoros. Faci o pagină de prezentare a produsului tău ?i direc?ionezi cititori spre acea pagină.
Î?i spun sincer că eu unul nu am vândut întreaga mea via?ă ceva, până când am deschis blogurile în engleză (am câteva de ni?ă). Am învă?at de la zero.
Întrebări frecvente
Pentru că subiectul este extrem de vast ?i cu siguran?ă sunt puncte neacoperite, o să încerc să răspund la câteva întrebări pe care le-am primit eu de-a lungul timpului în ?edin?ele de blog coaching pe care le-am acordat:
Despre ce să fie produsul meu?
Păi, ?ii minte că am vorbit mai devreme despre cum să î?i cuno?ti mai bine audien?a, problemele lor ?i cum îi po?i tu ajuta? Ei bine, acum e momentul să faci magie: folose?te acele informa?ii ca să-?i dai seama ce îi doare pe ei ?i unde îi po?i tu ajuta cu produse. Începe cu ceva simplu.
Cum creez produsul dacă nu îl am?
La primul produs po?i folosi par?ial articole de pe blog, rescrise ?i adaptate. Nu lua cu copy-paste ?i atât. Adaptează ?i completează cu materiale noi scrise special pentru asta. Am vorbit ma devreme despre a „scrie bine ?i de calitate”.
Am un blog pe care-l citesc prietenii ?i familia. Cum fac să mă citească mai multă lume?
Scrie constant ?i bine. Înva?ă să scrii tot mai bine. Promovează fiecare articole prin profilul pe care îl ai pe re?elele sociale (sper că ai până acum cont pe fiecare). Cre?te-?i influen?a pe aceste re?ele, adăugând în lista ta de prieteni persoane influente. Cere prietenilor ?i cuno?tin?elor să-?i dea share la articole (spune-le exact a?a „dă, te rog, un share”).
Scrie din nou ?i mai bine. Înva?ă să scrii articole pilon ?i articole mai catchy alternate cu articole foarte serioase. Devino o autoritate online în ni?a ta. Înva?ă. Apoi nu vei mai avea nevoie de toate astea, oamenii te vor promova văzând că oferi mereu calitate.
Deja m-am întins prea mult cu acest articol. Am inclus mai multe întrebări cu răspunsuri în versiunea de ebook a acestui articol.
În loc de încheiere
Acest articol mi-am dorit să î?i ofere un traseu de urmat, cu idei ?i sfaturi despre pa?ii pe care îi ai de făcut, exact cum am făcut ?i eu. Acum ai ?asiul unui blog cu poten?ial de succes.
Mai departe depinde de tine ?i de cât vei lucra la el. Am citit undeva un citat – „Cu cât muncesc mai mult la obiectivele mele cu atât devin mai norocos ?i ele se realizează”.
Î?i spuneam că blogul meu este cel mai popular blog românesc de dezvoltare personală cu peste 120.000 vizitatori luna trecută. A fost mereu a?a?
Nu! Iată mai jos cum a arătat traficul în ultimii 2 ani. Dacă a? fi renun?at la mijloc, când nu aveam vizitatori pe site, nu a? fi ?tiut niciodată unde pot ajunge. ?i drumul meu de-abia a început.
traffic blog 2 ani
Fii consecvent ?i ?ine-te de treabă. Rezultale vor veni!
Blog 2 Money Camp – tabăra de antreprenoriat online
icon-florin-rosoga-recomandare2În noiembrie 2013 voi organiza prima edi?ie a tabere Blog 2 Money, un bootcamp care va expune tacticile ?i strategiile cele mai eficiente pentru a dezvolta un blog, să cî?tigi bani din el ?i să-l transformi într-o afacere.
Voi sus?ine această tabără împreună cu trainerul nr. 1 de educa?ie financiară din România. Atfel vei învă?a cum să cre?ti un blog de succes ?i bazele antreprenoriatului ?i educa?iei financiare. Amândoi vom vorbi din propria experien?ă ?i rezultale pe care le-am ob?inut.
Obiectivul final: tu să devii un antreprenor online, nu doar un blogger. La prima edi?ie vom avea o ofertă specială pentru primii înscri?i, a?a că profită de ea. O să anun? când are loc, asigură-te doar că te-ai abonat la blog, dacă nu ai făcut-o deja.
2013-10-04-coperta-ebook-6etape-blogCele 6 Etape de la un Blog la o Afacere Online – Ebook
Dacă vrei să afli mai multe despre subiect, detalii din experien?a mea ?i răspunsul la cele mai frecvente întrebări apărute când cre?ti un blog î?i recomand ebook-ul “Cele 6 Etape de la un Blog la o Afacere Online”. Găse?ti detalii despre ebook ?i îl po?i cumpăra aici.
***
Sper ca acest ghid să î?i ofere o bază de pornire cu blogul tău. În schimb î?i cer un singur lucru: dă share la articol sau trimite-l pe email unui prieten care crezi că ar putea avea nevoie de el!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu